asszertív kommunikációs tréning

Manapság igen sok helyen hallani az asszertív kommunikáció fontosságáról. Sokan azonban nem is tudják, hogy mi ez, hogyan kell alkalmazni ezt a módszert, így számukra talán az a legkézenfekvőbb, ha beiratkoznak egy önfejlesztő tanfolyamra, ahol ezt megtanulhatják.

A thebrightacademy.hu asszertív kommunikációs tréningje például kiváló lehet e célból, hiszen ez online elérhető, így nem kerül plusz időbe, utazásba, pénzbe elsajátítani a tudást: otthonunk kényelméből is megtanulhatjuk a legfontosabb ismereteket a témában.

Na, de mi is tulajdonképpen az asszertív kommunikáció, és mi nem az? Milyen technikákat érdemes alkalmazni a használata során? Ezekről írunk bővebben a cikkünkben.

A kommunikációs stílusok

Többféle kommunikációs stílus is létezik, a legjobb ezek közül az asszertív, mert ez képes elsimítani a nézeteltéréseket, csökkenthető általa a konfliktushelyzet, ráadásul még az önérvényesítésre is teret ad.

A passzív és az agresszív kommunikációs stílusok ezzel ellentétben nem működnek olyan hatékonyan. Egy agresszív megnyilatkozás például sokakat megsérthet, újabb problémákat gerjeszthet, heves vitát szülhet. Érdemes ezt kerülni!

Ugyanakkor a passzív kommunikáció sem jó, mert a használója nem tudja az akaratát érvényre juttatni, behódol, lemond vágyairól, nem közli őszintén az érzéseit. Gyakran ez félrevezető lehet. Ráadásul az elfojtott düh és szomorúság akár még meg is betegítheti a szervezetünket.

Van még egy viselkedési mód: ez a passzív-agresszív – használójukat manipulátoroknak nevezzük. Ők gyakran ráhagyják másokra a döntést, aztán pedig megsértődnek, hogy nem az történik, amit ők akartak. És jaj nekünk, ha szóvá tesszük ezt!

Miért ideális választás az asszertív kommunikáció?

A fentiekből is látható, hogy az asszertív kommunikáció a leghatékonyabb. Persze ennek módját el kell sajátítani, és ez nem megy egyik napról a másikra. Érdemes azonban gyakorolnunk a környezetünkben, megfigyelni magunkat közben, és javulásra törekedni.

Az egyik leggyakoribb fortély, ha ilyenkor ún. én-kommunikációt használunk. Szavainkkal, mondatainkkal azt fejezzük ki, miért nem jó nekünk valami, mi hogyan érzünk, és ne azt, milyen hibát vétett a másik. Ezzel nem ítélkezünk, sőt kompromisszumok születhetnek, elejét vehetjük egy vitának.

A másik trükk a következő: a testbeszédünkre is figyeljünk. Ez is befolyásolhatja ugyanis a mondanivalónkat. Akkor kommunikálunk jól, ha a szavaink és a nonverbális kifejezéseink összhangban vannak egymással.

Fontos még az is, hogy figyeljünk a másikra, a lelki állapotára épp úgy, mint a mondanivalójára. Mindig fogalmazzunk pontosan, ne vádaskodjunk, ne kérjünk számon. A saját igényeinkről beszéljünk, legyünk objektívek a helyzet leírásakor.

Hogy lehet ezt megtanulni?

Ahogy írtuk, a The Bright Academy honlapján elérhető egy online képzés: bárki jelentkezhet ide kortól, végzettségtől függetlenül. Csupán egy jó internetkapcsolat és laptop kell, no, meg némi szabadidő.

A tananyag bármikor visszanézhető, ezzel is segítik számunkra a gyakorlást.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom

Comments are closed.