A logisztika korunk egyik kulcsfontosságú iparága, aminek fejlődése közvetlen hatást gyakorol a termelésre és az értékesítés lehetőségeire egyaránt. A webshop logisztikai teendők bővülése csak egy példa a sok közül. A terület számtalan kihívással is szembesül, ami folyamatosan új megoldások keresésére ösztönzi az iparági szereplőket.
A globális kereslet és az ellátási láncok egyre bonyolultabbak, a fogyasztói igények kielégítése közben a fenntarthatóság szempontjainak is egyre jobban meg kell felelni.
Milyen időtávról beszélünk a jövő kapcsán?
A logisztika néhány évtized alatt sci-fikbe illő változásokon képes keresztül menni. Sokan még mindig a jövőbe képzelik azokat a megoldásokat, amik már Budapest elővárosában is működnek egy raktárcsarnokban.
A változás hihetetlen gyorsaságú, éppen ezért nehezen előrejelezhető. A trendek ugyan láthatóak, de akár egy-egy nem várt esemény is teljes fordulatot tud hozni a fejlődés addigi irányában.
Amikor a logisztika jövőjéről beszélünk, akkor jellemzően az elkövetkező évtizedekre gondolunk, azzal a kiegészítéssel, hogy könnyen lehet, hogy egyes trendek gyorsulásával akár néhány éven belül is megvalósulhat az, amit ma még a távolabbi jövőbe helyezünk.
Digitális átalakulás
A digitális átalakulás egyszerre komoly lehetőség és égető kényszer a logisztikai szektorban. Az automatizáció és a robotok, valamint az önvezető járművek alkalmazása jelentős előrelépést jelent a szállítási és raktározási folyamatok hatékonyságában.
Az automatizált rendszerek képesek lehetnek a termékek mozgatásának és kezelésének pontos szinkronizálására, minimalizálva ezzel az emberi hibák lehetőségét és növelve a folyamatok sebességét és pontosságát.
Nem csak a feladatok lebonyolításában lehet számítani a digitalizációra. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás a folyamatok optimalizálásában is segítséget nyújt és adott keretek között önálló döntések meghozatalára is képes lehet.
Egy termék szezonalitásának automatikus felismerése, a várható forgalom becslése, a szállítás aktuális lehetőségeinek felmérése nem csak ahhoz járulhat hozzá, hogy egy logisztikus jó döntést hozzon a beszerzés szükségességéről, hanem ahhoz is, hogy egészen konkrét tanácsot adjon a rendszer vagy akár önállóan el is indítsa a szükséges folyamatokat.
Az adatelemzés és az IoT (dolgok internetje) technológiák további lehetőségeket kínálnak a logisztikai folyamatok finomhangolására. Az IoT eszközök segítségével például valós idejű adatok gyűjthetők a szállított termékek helyzetéről és állapotáról, így lehetővé téve a jobb nyomon követést és az esetleges problémák azonnali azonosítását.
Az automatizáció és az azon alapuló egyre nagyobb fokú robotizáció ma már nem pusztán lehetőség, kényszer is. A meglévő adatok teljes körű és folyamatos elemzése más módon nem végezhető el hatékonyan és a logisztika felé egyre nagyobb elvárás a pontosság és a gyorsaság egyidejű növekedése.
Napjainkban versenyképes logisztikai szolgáltatás nem nyújtható automatizált rendszerek nélkül.
Átláthatóság és biztonság
Miközben egyre bonyolultabb rendszerek összehangolását is lehetővé teszi a technológia, annak kiteljesedését egy ellentétes igény is alakítja. A globális ellátási láncok nagyon bonyolultak, hosszúak és követhetetlenek lettek.
Ennek az lett a következménye, hogy a lánc egy távoli pontján bekövetkező probléma vagy változás jelentősen tudta befolyásolni a termékek előállíthatóságát vagy szállítását. Az átláthatóság teszi lehetővé azt, hogy megtaláljuk a problémás lépéseket és javíthassunk azokon vagy alternatív megoldásokat dolgozhassunk ki.
Az ellátási láncok tudatos rövidítése és átláthatóvá tétele az ellátás biztonságát növeli. Hiába nagyon hatékony ugyanis egy rendszer, ha rugalmatlan, ha egyetlen változás is komolyan befolyásolja működését. Azt is mondhatnánk, hogy nem mindig a leghatékonyabb út a legoptimálisabb, a szükséges kompromisszum meghatározása – egyelőre – még nem a mesterséges intelligencia feladata.
Ennek felismerésében jelentősen közrejátszott az elmúlt évek váratlan helyzeteinek sorozata. A COVID egyszerre növelte bizonyos területeken a logisztikai igényeket, míg máshol jelentős visszaesés következett be.
Folyamatosan új szabályoknak és helyzeteknek kellett megfelelni, a globális ellátási láncok működésében állandó zavarok léptek fel, gyakran úgy, hogy a problémát kiváltó okok banálisnak, mégis kivédhetetlennek hatottak.
A logisztika nem csak sokat fejlődött, de nagyon sokat tanult is az elmúlt évtizedek hibáiból – mert valljuk be, abból is akadt szép számmal.
Eszközök
A fentiekben már szóltunk a digitalizációra épülő automatizációról. Nem csak arról van azonban szó, hogy a szoftverek fejlődnek, hanem arról is, hogy ezt a fizikai eszközállomány is leköveti. Nem pusztán a nyilvántartás és adatelemzés megy át robbanásszerű változáson, hanem a logisztikai eszközpark is.
A robottechnológiát használó raktári rendszerek képesek optimalizálni a raktári folyamatokat, ide értve a tárolást, a komissiózást és a szükséges mozgatását is a termékeknek. Az ilyen raktárakban döntő változás, hogy megszűnik a statikus tárolás.
A raktár feladata is sokkal inkább az elosztás koordinálása lesz, mint sem a hosszabb távú tárolásé. A robotizált raktárak mind átvitt, mind szó szerinti értelemben új dimenzióit nyitják meg a logisztikának.
A zárt rendszerekben a fejlődés előrébb jár, mint a nyílt területeken, igaz utóbbiakat nagyobb figyelem kíséri. Önvezető kamionok még nem árasztják el az autópályákat és a szállítás során használatos drónok ma még nem röpködnek a kertvárosok felett.
Lehetnek a fejlődésnek zsákutcái, de az nagyon is valószínű, hogy a szállítási feladatok automatizálása lépésről lépésre ugyan, de meg fog történni. Ma már nem rökönyödünk meg attól, hogy felüljünk egy metróra vagy magasvasútra, aminek nincs sofőrje, várhatóan hasonló természetességgel fogjuk idő után kezelni azt, amikor a futár lesz egy vezető nélküli szállítóeszköz.
Fenntarthatóság
A fenntarthatóság több összetevő miatt is fontos a logisztika területén. Egyrészt egyre nagyobb a fogyasztói elvárás a környezetbarát megoldások iránt, másrészt az energia hatékony és így olcsóbb megoldások gazdaságilag is előnyösek lehetnek a logisztikai szolgáltatóknak.
Azok a vállalkozások, amelyek sikeresen integrálják a fenntartható gyakorlatokat az ellátási láncukba, versenyelőnyre tehetnek szert a piacon.
A fenntarthatóság számtalan helyen jelenhet meg a logisztikában. Ilyen a károsanyag-kibocsátás, a csomagolás, a pontosabb útvonaltervezés vagy a hulladékkezelés. A fenntarthatóság szempontjainak a termék teljes életútján érvényesülnie kell.
Specializáció és integráció
A logisztika szerepe egyre szerteágazóbb lesz és egyre jelentősebb – ebben nem látszik változás a trendekben. A hagyományos logisztikai szolgáltatások határai elmosódnak, a fókuszba a megrendelői elvárások teljesítése kerül. Ez két, látszólag ellentétes folyamatot indít be, a szolgáltatók specializációját és a köztük létrejövő egyre mélyebb integrációét.
A hatékonyság megköveteli, hogy mindenki a lehető legnagyobb hozzáértéssel végezze el részfeladatát. A vállalkozások specializálódnak, ugyanakkor ezen szereplőknek maximálisan együtt kell dolgozniuk azért, hogy a megrendelői és fogyasztói igényeket kielégítsék. A specializált vállalkozások együttműködése a rendszer egészének rugalmasságát is növeli.
A logisztika tehát egyre több helyen lesz jelen, egyre komplexebb szolgáltatásokat fognak kínálni a logisztika vállalkozások. A tiszta profilú – kizárólag szállítással vagy raktározással foglalkozó – logisztikai szolgáltatók átalakulnak.
Az átalakulás nem feltétlenül azzal jár, hogy saját maguk látnak el egyre több szolgáltatást, sokkal inkább azt jelenti, hogy úgy alakítják át működésüket, hogy rugalmasan legyenek képesek együttműködni és felhasználni az innovációkat.
Kép forrása: Unsplash.com
Hirdetés (X)