Ahhoz, hogy autónkkal biztonságosan tudjunk közlekedni, elengedhetetlen, hogy a járművet rendszeresen karban tartsuk, és ellenőrizzük a legfontosabb alkatrészek állapotát.
Sajnos nem mindig van rögtön jele annak, ha valami az autónkban meghibásodik, ilyenkor szokott bekövetkezni az, hogy szinte előjel nélkül lefullad az autó, ez pedig rengeteg kellemetlen szituációt tud előidézni.
Amellett, hogy tavasszal ki kell cserélnünk a szezonális gumiabroncsokat a kocsink kerekein, néhány alkatrészre is nagyobb figyelmet kell fordítanunk. Az egyik ilyen, a fékrendszer.
A fék egyértelműen autónk egyik legfontosabb alkatrésze, ezért sosem hanyagolhatjuk el az ellenőrzését, és karbantartását. Ezúttal annak járunk utána, hogy mi is az a féknyereg, és milyen feladatokat lát el fékezés során.
Féknyereg feladata, és működési elve
A féknyereg valójában a féktárcsa egyik fő eleme. Ha tényleg egyszerűen szeretnénk megfogalmazni, akkor a feladata annyi, hogy rányomja a fékbetétet a féktárcsa súrlódó részéhez, ennek hatására lassul, majd áll meg a gépjármű.
Több dugattyú is megtalálható a féknyeregben, amelyet fékezéskor a pedál taposásával tud szabályozni az autóvezető. Ugyanis amikor a sofőr rálép a fékpedálra, akkor annak a karjával megmozdít egy munkahenger dugattyút.
Ekkor a henger dugattyúja előtt található folyadékot tovább préseli, ami kifelé fogja tolni azt a dugattyút, ami a féknyeregben található. Ha pedig felengedi a sofőr a pedált, akkor a féktárcsa mozgása miatt a dugattyúnál lévő folyadék visszaáramlik, majd ezután a fékbetét és a féktárcsa elválik egymástól.
Ahhoz, hogy ez a folyamat valóban zökkenőmentesen menjen, és vezetés közben se a sofőr, se az utasok, szinte semmit ne vegyenek észre belőle, szükség van arra, hogy a rendszer teljesen töltött állapotban legyen – írja a Fékmester.
Milyen problémák lehetnek a féknyereggel?
A féknyergek között kétféle típust tudunk megkülönböztetni: Létezik az úszónyereg, illetve a fix nyereg. Az autók nagyobb hányadát az úszónyereg jellemzi, itt a nyereg egy féktuskóra lesz felszerelve, úgy, hogy közöttük két darab fék csúszka helyezkedik el.
A fix féknyereg ezzel szemben úgy lett kialakítva, hogy a tárcsa két szélén dugattyús megoldással a betét ráfeszül a tárcsára. Mivel az úszónyereghez viszonyítva ez egy jóval drágább megoldásnak számít, ez a változat valóban ritkábban fordul elő, maximum teher gépjárműveknél, illetve nagy teljesítményű autók esetében találkozhatunk ezzel a féknyereg típussal.
A féknyereg meghibásodásánál az egyik leggyakoribb, hogy szorul a fékdugattyú. Ilyenkor a porvédőn keresztül a víz bejut a rendszerbe, és korrózió képződik, ami a megszorult dugattyút fogja eredményezni. Emellett előfordulhat még az is, hogy a dugattyú mellett elfolyik a folyadék, ilyenkor szinte biztos, hogy a karmantyúk cseréje meg fogja oldani a fennálló problémát.
Ha beszakad a légtelenítő csavar, akkor elég nagy a baj. 2 évente cserélni kell a fék folyadékot, és ha csere során a légtelenítő sérül, vagy beszakad, akkor a probléma megoldása már elég zsebbenyúlós lesz. Ilyenkor a legtöbbször magát a féknyerget kell kicserélni.
Kép forrása: Pexels.com
Hirdetés (X)