nyereg

Évről évre találkozunk olyan bátor gyártókkal, akik a hagyományos, jól ismert acél nyeregpálcák lecserélésével kísérleteznek. Miért? Többféle oka van: a súlycsökkentés, a könnyebb állíthatóság és persze az olcsóbb gyártás.

Habár mind az anyag, mind a szabványok terén akadnak újdonságok, ettől függetlenül nem született még meg a várva várt megoldás. Ám a következő cikkben most utánajárunk annak, hogy pontosan milyen tervek születtek.

Karbon nyeregpálca, valami új

Ha valamiből, hát a nyeregpálcából, nyeregcsőből igazán sokféle anyagú termék található a piacon, elég belekukkantani a Bikepro.hu kerékpár webshop kínálatába és erről mi magunk is meggyőződhetünk. Folyamatosan változtatnak a szerkezeten, de legfőképpen a különböző alapanyagok felhasználásával játszadoznak.

A karbon nyeregpálca például végre változást tudott hozni. Ha az állíthatóságot nézzük, akkor megállapíthatjuk, hogy nem körözi le az acél kivitelt, valamint az a plusz 7-8 cm magasság sem mindig jó, így ugyanis nem illik minden nyeregcsőfejhez.

A karbon egy igencsak szuper, erős anyag, amiből merev, masszív szerkezetek születhetnek. A nyeregpálca meg ennek az ellenkezője. A felületet a nyeregcsőfej szorongatja, kicsi átmérővel rendelkezik, s ez nem éppen karbonkompatibilis.

Emiatt sokszor extra réteggel látják el ott, ahol a két alkatrész találkozik. Nem feledkezhetünk meg a bringás súlyáról sem, ami a terhelést biztosítja, ezért a pálcákat keresztátkötővel erősítik meg.

Kerékpáros “találmányok”

Említést érdemel még az az I-Beam pálca-nyeregcsőfej rendszer is. Ez egyszerre volt könnyű és erős. Teljes felületű nyeregtest kapcsolat és a vasúti sínekre hasonlító keresztmetszet jellemezte, ráadásul javult az előre-hátra állíthatóság.

Sajnos mégsem lett világszenzáció, mivel a profiknak nincs szüksége extrémen hajló nyeregre, plusz a nyeregtest flexibilitása is semmivé vált. Szóval hiába a könnyű és erős nyereg, ha közben iszonyúan kényelmetlen.

Aztán ott volt még az ún. Monolink rendszer, ami a gyakorlatban két egymás felé tett nyeregpálcából állt. Szélesebben mozgott az állíthatóság skálája.

Az MTB őse, a Tom Ritchey fordított V alakú nyeregpálcát kapott. A súly és az állíthatóság szempontjából egyaránt szimpatikus volt ez a rendszer, de csupán ezen a két területen jeleskedett.

Van kényelmes nyeregrendszer?

Igen, a Vektor Evo Wing verzió lehet a befutó, ami nagyobb súly mellett nyújt magasabb komfortérzetet. A pálcák nem is közvetlenül a nyereghez lettek rögzítve, hanem egy közös elemhez, tehát a rugalmasság sem rossz.

Sokféle technológia hódít a piacon, ám sajnos még nem mindegyik pénztárcabarát. Egy valami azonban biztos, ha keressük, meg is találjuk a számunkra ideális megoldást.

Kép forrása: Pixabay.com

Hirdetés (X)

Friss cikkek innen:Támogatott tartalom

Comments are closed.